Lumenkaato mereen / Snödumpning i havet

Osallistuin keskusteluun aiheesta Yle Vegan ajankohtaisohjelmassa Slaget efter tolv / Deltog i debatten om ämnet på Yle Vega i Slaget efter tolv

Lumenkaato mereen on ikävä ympäristöongelma, jolle ei ole ollut helppoa löytää nopeita ja hyviä vaihtoehtoja. Hyvät uutiset ovat kuitenkin, että tällä hetkellä Helsingissä pilotoidaan verkkopuomiin pohjautuvaa ratkaisua, jossa lumen seassa olevaa roskaa filteröidään pois ja estetään näin roskien päätymistä mereen! (på svenska nedan)

Kaupunki on aktiivisesti etsinyt vaihtoehtoja lumenkaadolle viime vuosien aikana. Kaupunkiympäristölautakunnassa linjasimme yksimielisesti vuonna 2019, että lumenkaato mereen on saatava loppumaan sellaisilla ratkaisuilla, jotka eivät kuitenkaan lisää ympäristökuormaa. On nimittäin tärkeää olla tarkkana siinä, että emme luo uutta pahempaa ympäristöongelmaa yrittäessämme ratkaista lumenkaadon problematiikkaa. Rekkaralli lumen kuljettamiseksi pitkiä matkoja ei ole ratkaisu, sillä se toisi mukanaan suuria määriä kasvihuonekaasupäästöjä, ilmansaasteita sekä mikromuoveja.

Lumenkaadon pahin ympäristövaikutus on roskaantuminen. Ympäristökeskuksen uudesta selvityksestä käy ilmi, että riskiä rehevöitymiselle tai haitallisten aineiden päätymiselle mereen lumenkaadon seurauksena ei ole. Haitallisten mikromuovien tärkein lähde on autoliikenne. Autonrenkaiden kuluessa asfalttipintaa vasten syntyy mikroskooppisia partikkeleita, jotka valuvat vesistöihin. Mitä isompi ja painavampi ajoneuvo, sitä enemmän mikromuoveja.

Lumeen liittyvät mikromuoviongelmat eivät poistu sillä, että suora lumenkaato mereen lopetetattaisiin. Kun lumi sulaa säilytyspakoilla ympäri Helsinkiä mikromuovit kulkeutuvat purojemme ja jokiemme kautta Itämereen. Ilmastonmuutoksen lisätessä sään ääri-ilmiöitä ja esimerkiksi sadantaa, kasvaa myös hulevesien käsittelun merkitys järkevän kaupunkisuunnittelun ja viherinfrastruktuurin kautta.

Ympäristöystävällinen Helsinki kantaa vastuunsa Itämerestä ja pyrkii vähentämään haitallisia ympäristövaikutuksia kaikin mahdollisin tavoin.

*****

Snödumpning i havet är ett beklagligt miljöproblem, som länge saknat snabba och enkla lösningar. I år piloteras ett system där skräpen från snön filtreras med hjälp av länsar och nät!

Helsingfors har aktivt sökt lösningar till snödumpningen under det senaste åren. I stadsmiljönämnden beslöt vi enhälligt år 2019 att målet är att få slut på snödumpningen, men på ett sätt som inte ökar på miljöbelastningen. Det gäller nämligen att vara noggrann med att vi inte skapar ett nytt och värre miljöproblem då vi försöker lösa snöproblematiken. Lastbilsrally för att transportera snön längre bort skulle innebära så mycket ökade utsläpp, luftföroreningar och mikroplaster, att det inte lönar sig med tanke på miljön.

Snödumpningens värsta miljöpåverkan utgörs av nedskräpning. Enligt miljöcentralens nyutkomna utredning finns det inte någon risk för skadliga eller övergödande ämnen. Viktigaste källan till de skadliga mikroplasterna i snön är biltrafiken. Bildäcken slits mot asfalten och mikroskopiska plastpartiklar frigörs. Ju större och tyngre fordon destu mer mikroplaster.

Snöproblematiken och mikroplasterna är ett problem som består även om vi skulle få slut på den direkta havsdumpningen. Då snön smälter på snöbevaringsplatser runt om i Helsingfors transporteras mikropartiklarna genom våra bäckar och åar till Östersjön. Då klimatförändringen för med sej mer extrema väderförhållanden och ökad nederbörd ökar vikten av god dagvattenhantering genom grön infrastruktur och stadsplanering.

Ett miljövänligt Helsingfors bär ansvar för Östersjön och strävar efter att ständigt minska på miljöbelastningen på alla möjliga sätt.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *