Liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä ja noin neljänneksen keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Suomen on puolitettava liikenteen päästöt 2030 mennessä ja tämän tavoitteen saavuttamiseen liittyy olennaisesti ruuhkamaksut:
- Tieliikenne tuottaa tällä hetkellä 94 % liikenteen päästöistä.
- 50 % tieliikenteen päästöistä johtuu yksityisautoilusta.
- Yli 40 % Suomessa ajetuista automatkoista on kaupunkiseuduilla tapahtuvia alle viiden kilometrin matkoja.
- Useat mallinnukset ja asiantuntija-arviot osoittavat, että ruuhkamaksut kuuluvat tehokkaimpiin keinoihin vähentää liikenteen päästöjä kaupunkiseuduilla.
- Ruuhkamaksut kannustaa siirtymään ilmaston kannalta kestävämpiin liikkumismuotoihin kuten käyttämään julkista liikennettä, kävelemään tai pyöräilemään.
- Ruuhkamaksut kohdistuu autoiluun siellä missä vaihtoehtoja autoilulle on eniten.
- Ruuhkamaksuista kerätyt varat ohjataan julkisen liikenteen kehittämiseen ja näin mahdollistetaan autoton liikkuminen yhä useammalle.
- Esim. Tukholmassa ruuhkamaksut ovat vähentäneet keskustan liikennemääriä viidenneksellä ja valtaosa asukkaista on ollut järjestelmään tyytyväisiä.
- Ruuhkamaksuista seuraava autoilun väheneminen on myös eduksi heille, jotka syystä tai toisesta ovat täysin riippuvaisia autosta arjessaan. Katutilaa vapautuu välttämättömälle autoliikenteelle.
Vihreiden nuorten kannanotto aiheesta löytyy täältä.