Tänään käsittelemme Helsingin valtuustossa Kruunusiltoja, eli Kruunuvuorenrannasta Helsingin keskustaan Hakaniemen kautta menevää raitiotieyhteyttä.
Helsingin kaupunkisuunnittelussa keskeistä on suunnitella sellaista kaupunkia, jossa ihmiset voivat elää mahdollisimman vähäpäästöistä elämää. Liikenteen päästövähennykset ovat Helsingissä haastavimmasta päästä. Koska meidän kaupunkeja on viimeiset puoli vuosisataa rakennettu lähinnä autoille, ei kestävyysmurros vähäpäätöiseen liikenteeseen tapahdu pienillä hienosäädöillä, vaan tarvitaan koko liikennejärjestelmän ja liikennesuunnittelun systeemistä muutosta.
Kruunusillat on tärkeä osa tulevaisuuden raideliikenteen verkostokaupunkia, jossa Helsingin kasvava asukasmäärä liikkuu ilmastokestävästi raiteilla. Laajasaloa ja Kruunuvuorenrantaa on jo pitkään kaavoitettu sillä ajatuksella, että Kruunusillat rakennetaan. On todella tärkeää, että asia saadaan nyt eteenpäin. Hankkeen jarruttaminen tässä vaiheessa on vain vastuutonta ja ihmettelen suuresti Perussuomalaisten ja RKP:n kantaa palauttaa asia tässä vaiheessa valmisteluun.
Otso Kivekkään sanoin, harvoja hankkeita on selvitetty yhtä perusteellisesti ja pitkään kuin Kruunusiltoja. Silloille on selvitetty vaikka mitä vaihtoehtoja sähkölautoista kalliisiin tunneleihin. Sähkölautat eivät esimerkiksi ole realistinen vaihtoehto tarpeeksi suurien ihmismassojen liikuttamiselle tarpeeksi sujuvasti Laajasalosta keskustaan. Siltoja todella tarvitaan.
Kokoomus on vielä tässäkin vaiheessa tehnyt ponsiesityksiä, joissa halutaan väkisin selvittää jo useaan kertaan selvitettyä autoilumahdollisuutta joukkoliikennesillalle. Siinä ei ole mitään järkeä. Ajoneuvoliikenne sillan yli vaatisi sillan leventämistä, nostaisi kustannuksia entisestään ja huonontaisi merkittävästi liikenteen sujuvuutta. Lisäksi Kalasataman ja Hakaniemen katuverkkoon ei nykyisellään edes mahdu sellaista automäärää.